Iedereen kent Valentijnsdag (14 februari) als de dag waarop je chocolade, rozen en natuurlijk een Valentijnskaart stuurt naar je geliefde. Het is de ultieme manier om je liefde te uiten aan je partner, geheime lover of aan je (nu nog) scharreltje! Tegenwoordig zijn er echter veel mensen die vinden dat Valentijnsdag wordt uitgebuit door de commercie. Dat deze liefdesdag is verworden tot een commercieel feest voor winkeliers. Dat het doel is zoveel mogelijk geld te verdienen. De vraag is dan ook; is Valentijnsdag en nog specifieker de kaart nog wel hip?

Valentijnskaart, een eeuwenoud verschijnsel

Wat maar weinig mensen weten is dat Valentijnsdag een eeuwenoude  traditie is. Als we de geschiedenis mogen geloven is een Franstalig gedicht uit het jaar 1415 de eerste Valentijnswens die ook daadwerkelijk bewaard is gebleven. Vanzelfsprekend was deze handgemaakt. De kaart begon, volgens ons gesnuffel in de geschiedenisboeken, pas goed aan zijn opmars in de 17de eeuw. En de Valentijnskaart zoals wij deze tegenwoordig kennen, kwam pas echt tot bloei door de ontwikkeling van het drukwerk. Sindsdien konden kaarten in grote getale gedrukt worden, waardoor het versturen vele malen gemakkelijker werd.

Valentijnskaarten in de Verenigde Staten

Door de commercie denken velen echter dat de Valentijnskaart zijn oorsprong kent in de Verenigde Staten. Niets is echter minder waar! De geschiedenis van de Valentijnskaart ligt in Engeland. Anno 1850 werd de Valentijnskaart pas opgepikt in de Verenigde Staten. Waar de traditie vervolgens op zijn ‘Amerikaans’ zo groots werd opgezet dat het een commerciële vloedgolf werd.

Valentijnskaart te commercieel?
Is de Valentijnskaart en Valentijnsdag te commercieel geworden?

Valentijn in Nederland

Gekke valentijnskaart
Doe eens lekker gek. Veel Valentijnskaartplezier gewenst! SinglesMag.nl

Dankzij de invloed van de Verenigde Staten op onze cultuur werd de Valentijnskaart ook in Nederland populair. Steeds meer mensen gebruikten 14 februari als de dag om de liefde te vieren. Vanzelfsprekend ging de commercie er in Nederland er ook mee aan de haal. Je kunt je afvragen of dat erg is….

De decemberdagen en Oudejaarsviering zijn immers ook feestdagen die door de commercie worden gebruikt om flink te verdienen. Het is een feit dat een dergelijke ontwikkeling de economie stimuleert. Toch zijn deze feestdagen vooral bedoeld om een goede tijd te hebben met familie en vrienden. En in het geval van Valentijnsdag met je geliefde. Helemaal niets mis mee, toch?

Dus sturen lekker die kaart en je hoort er niet je naam op te zetten hoor!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in